2022 is het kantelpunt voor elektrisch rijden

(Blog) De mobiliteitssector heeft de afgelopen paar jaar belangrijke ontwikkelingen doorgemaakt om te zorgen dat de CO2-uitstoot binnen de EU flink omlaag gaat. Zo geeft de Nederlandse overheid al geruime tijd subsidies voor de aanschaf van elektrische auto’s en werd vorig jaar 150 miljoen euro uitgetrokken voor de ondersteuning van projecten voor schonere en slimmere mobiliteit (waaronder een EV-project).

Daarnaast gaf het Europese klimaatplan ‘Fit for 55’ de ambities en focus van de EU goed weer. Als het aan de Europese Commissie ligt, worden brandstofauto’s binnen vijftien jaar niet meer verkocht.

Om te zorgen dat een zero-emissie toekomst realiteit wordt, is de steun en samenwerking binnen het hele ecosysteem nodig. Autofabrikanten, laadpaalleveranciers, installateurs, bedrijven en ondernemers, consumenten, maar ook de overheid; allemaal moeten we stappen zetten om een duurzamere samenleving mogelijk te maken. Elektrisch rijden speelt hierin een grote rol en daarom is voor mij één ding duidelijk: het échte kantelpunt naar elektrisch rijden ligt in 2022. De volgende trends spelen hierin een rol.

Trend #1 - Elektrisch wordt prijstechnisch steeds aantrekkelijker
De uitfasering van de brandstofauto is begonnen. Een consument moet zich nu dus gaan afvragen: als ik vandaag een brandstofauto koop, kan ik die over acht jaar dan nog wel kwijt? Daarnaast stijgen de prijzen van fossiele brandstoffen enorm, waardoor prijstechnisch de overstap naar elektrisch aantrekkelijker wordt. Tel daarbij beschikbare subsidies van de overheid op en de elektrische auto wordt steeds aantrekkelijker voor de consument.

Het gevolg van al die nieuwe elektrische auto’s is ook dat er meer tweedehands elektrische auto’s op de markt gaan komen. Hierdoor wordt het voor een nog breder publiek aantrekkelijk en mogelijk om een elektrische auto aan te schaffen.

Trend #2 - Een nieuw soort laden
Elektrisch rijden wordt de norm in Nederland. Dit betekent dat er veel meer elektrische auto’s bij zullen komen. De vraag naar snelle en efficiënte laadoplossingen groeit in net zo'n rap tempo als de wereldwijde verkoop van elektrische auto's. In de afgelopen jaren hebben we bij EVBox gezien dat de stap is gezet van alleen thuis laden naar thuis laden én laden op het werk of op publieke locaties. In 2022 zetten we de volgende stap naar een mix tussen reguliere laadpalen en snelladers.

Steeds meer bedrijven ontdekken dat snelladen ook een interessante oplossing kan zijn voor hun locatie. Dat is niet vreemd, want snelladers zorgen ervoor dat elektrische auto’s in korte tijd volledig opgeladen kunnen zijn. Een specifieke locatie waar we deze snelladers in 2022 veel meer zullen gaan zien, zijn tankstations. Door het plaatsen van laadpalen (en specifieker: snelladers) zien tankstations een stijgende omzet, de aanwas van nieuwe klanten, krijgen een groenere uitstraling en een nieuwe stabiele inkomstenbron. De behoefte aan snelladers is nog nooit zo groot geweest en zal in 2022 alleen maar stijgen.

Trend #3 - Klantervaringen blijven verbeteren
Deze groeiende populariteit betekent een toename van elektrische rijders op onze wegen. Het is van groot belang dat hun ervaring positief is. Dit is voor ons een van de belangrijkste focusgebieden, waar wij dan ook veel in investeren. Er zijn verschillende technologieën die hier een rol in spelen. Zo is de laadpaal alleen niet genoeg, de software moet ook goed werken. Rijders moeten hun laadpas bijvoorbeeld op verschillende laadpalen kunnen gebruiken, zodat zij op iedere locatie kunnen laden zonder na te hoeven denken of ze bij het juiste merk laadpaal staan.

Daarnaast zorgt onder andere de software ervoor dat slim laden mogelijk is. Door middel van slim laden delen de elektrische voertuigen, laadpalen en laadproviders data met elkaar. Hierdoor kan het energieverbruik geoptimaliseerd worden en laadt de auto bijvoorbeeld uitsluitend op in de daluren, wanneer de energiekosten lager zijn.

De beginfase van elektrisch rijden ligt achter ons. Het is nu tijd om de volgende stap te zetten en ervoor te zorgen dat elektrisch rijden de norm kan worden. We zijn goed op weg, maar we zijn er nog niet. Zo kan er nog meer ondersteuning komen vanuit de overheid en gemeenten, is het van belang dat de laadinfrastructuur blijft meegroeien, moeten er meer elektrische auto’s op de markt komen en is de opleiding van goede mensen en talent in de techniek nog nooit zo urgent geweest. Want, zonder professionals die ons kunnen voorzien van de infrastructuur en de service om die te onderhouden, zullen we niet verder komen. Een zero-emissie toekomst is echt alleen maar mogelijk als we het samen doen.

Daniël Geerts
Regional Director Benelux
EVBox