Angst onder fleetmanagers

Solera, LLC, onderzoeksbureau in levenscyclusbeheer van voertuigen, presenteert onderzoek waaruit blijkt dat Europese fleet managers zich veel zorgen maken over de komende winter dankzij de zeer hoge brandstofprijzen, een tekort aan chauffeurs en de blijvende angst voor een wereldwijde recessie. 2023 lijkt hun meest uitdagende jaar ooit te worden. Het onderzoek, dat ook onder Nederlandse fleet managers is uitgevoerd, onthult dat zij zich steeds vaker oriënteren op de inzet van technologie om deze uitdagingen te overkomen, meer groei te realiseren en de chauffeurservaring en veiligheid te verbeteren. 

Grote economische zorgen voor 2023
Brandstofkosten zijn de grootste uitdaging waar fleet managers zich zorgen om maken in de aanloop naar 2023 (59%). Dit percentage is zelfs 66% bij last-mile vloten, waar brandstof een veel groter deel van de totale kosten uitmaakt. Dit komt doordat vloten de brandstofprijzen over de afgelopen zes maanden flink hebben zien stijgen. Olieprijzen zullen naar verwachting volgend jaar zelfs nog verder stijgen*1. 

Tegelijkertijd is bijna een kwart (22%) van de fleet managers bezorgd over de impact die een wereldwijde recessie zal hebben op hun chauffeurs in 2023. Fleet managers in Spanje (33%), Portugal (29%) en Oostenrijk (28%) maken zich hier het meest zorgen om. 

Het tekort aan chauffeurs is de tweede grote uitdaging waar transporteurs mee te maken krijgen in het nieuwe jaar (25%). Dit aantal neemt toe tot 35% in Oostenrijk, 33% in Duitsland en 30% in het VK. Terwijl het tekort aan chauffeurs een grote zorg is, geeft een derde van de fleet managers ook aan dat de tevredenheid bij klanten en chauffeurs toch ook  gestegen is in de afgelopen zes maanden. Dit geeft aan dat hun inspanningen om de rijervaring te verbeteren zijn vruchten beginnen af te werpen.

Klanten vragen meer, maar vloten hebben moeite om bij te blijven
Terwijl transporteurs ook voor de pandemie al te maken hadden met pieken in vraag, worden de verwachtingen van consumenten alleen maar hoger. Volgens dit onderzoek geeft 79% van de fleet managers aan dat zij bestellingen sneller en efficiënter moeten leveren om te kunnen voldoen aan deze verwachtingen. Meer dan de helft (60%) zegt daarnaast dat het volume van de bezorgingen in de laatste zes maanden toegenomen is.

Fleet managers richten zich op technologie voor ondersteuning
Fleet managers die data gebruiken om real-time, uitvoerbare inzichten te verkrijgen zullen daar voordeel uit halen. Door data elk onderdeel van de reis te laten beheren, van het plannen van routes tot en met het verbeteren van de chauffeurservaring en veiligheid, en het verhogen van de algehele efficiëntie en productiviteit, kunnen vloten onzekerheid wegnemen en een concurrentievoordeel behalen.

Bijna de helft (48%) van de respondenten zegt dat de meest behulpzame technologie één platform is dat hen de informatie biedt die ze nodig hebben om hun vloot te beheren op een centrale plek. Daarnaast kijken ze naar technologie om de efficiëntie van bezorgingen te verbeteren (35%) en oplossingen te bieden om de kosten van verzekeringen, rechtszaken en schikkingen te verminderen (32%). Slechts 2% van de respondenten zegt dat technologie hen niet zou helpen hun vloot beter te beheren.

Mark Tiana, VP Truck & Fleet Solutions bij Solera zegt: “Transporteurs en fleet managers gaan een perfecte storm van problemen tegemoet, maar ze staan er gelukkig niet alleen voor. Er zijn technologische oplossingen die hen kunnen helpen bij het verlichten van hun lasten in de komende maanden. Solera helpt zijn klanten al om hun productiviteit te boosten en biedt hen de tools die zij nodig hebben om hun werk makkelijker en effectiever te maken. Fleet managers die technologie omarmen zullen alleen maar voordelen ervaren, niet alleen door chauffeurs betere en veiligere ervaringen te bieden, maar ook door de efficiëntie, retentie en groei te verbeteren.”