Clouddiensten: hoeksteen voor de toekomst van mobiliteit

Hoewel Nederland voorloopt op het gebied van laadinfrastructuur – zo’n 10% van alle laadpalen in de wereld staat in ons kleine landje – is dit nog maar het begin van de transitie. Naar verwachting rijden er in 2030 een krappe 2 miljoen elektrische voertuigen rond in Nederland. Om aan die vraag te voldoen, moeten er tot 2030 14.000 laadpalen per maand bijkomen. Een gigantisch project en een kostbare uitdaging.

Een elektrische infrastructuur vraagt om kapitaalinvesteringen voor de implementatie van laadpalen, er moet genoeg elektriciteit beschikbaar zijn, betalingen moeten verwerkt kunnen worden, en de techniek moet worden onderhouden. Onderhoud en administratie zijn redelijk makkelijk te beheersen zolang het gaat om de 4000 tankstations in Nederland, maar miljoenen laadpalen vormen een heel andere uitdaging. De cloud kan daarbij helpen.

Clouddiensten nemen barrières weg
Vandaag de dag is Software-as-a-Service een ingeburgerd cloudconcept. Toch zijn cloudservices en networked computing nog relatief nieuw. Vóór die tijd waren software-upgrades een moeizaam proces dat resulteerde in compatibiliteitsproblemen, eindeloze troubleshooting en ontelbare uren aan productiviteitsverlies.

Bovendien moest de hardware vaak worden geüpgraded om nieuwe software te kunnen gebruiken of andersom. Zelfs binnen organisaties die de luxe en de middelen hadden om on-premises oplossingen te implementeren, was upgraden een moeizaam proces. En tegen de tijd dat iedereen eindelijk de laatste patch had geïnstalleerd, stond de volgende al weer klaar.

Veel elektrische laadtechnologie, die de toekomst van mobiliteit zou moeten zijn, zit nog vast in dat verleden: een lappendeken van incompatibele oplossingen, laadstations die niet genetwerkt zijn, en hoge toetredingsbarrières. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn, want ook hiervoor bestaan tegenwoordig clouddiensten. In plaats van Software-as-a-Service hebben we het dan over Charging-as-a-Service, waarmee het voor elke organisatie gemakkelijk en kosteneffectief wordt om een netwerk van slimme, geïntegreerde tankoplossingen aan te bieden. Bij ChargePoint bieden we dit aan als CPaaS - ChargePoint as a Service.

Het grote voordeel is dat het toetredingsbarrières wegneemt. Om de grootschalige invoering van elektrische voertuigen te versnellen, moet het opladen van elektrische voertuigen beschikbaar, betaalbaar en voorspelbaar zijn. Met Charging-as-a-Service wordt dit toegankelijker. In plaats van de laadinfrastructuur onder kapitaaluitgaven (CAPEX) te scharen, zoals doorgaans het geval is, kunnen bedrijven in plaats daarvan de laadinfrastructuur wegschrijven als operationele kosten (OPEX). Dankzij de lage initiële investering zijn bedrijven flexibeler in hun budgetten en kunnen ze laagdrempelig deelnemen aan de elektrificatie van mobiliteit.

Een tweede voordeel is gebruiksgemak. Consumenten zijn er al aan gewend: betalen via een app, snel een route vinden naar het dichtstbijzijnde laadpunt, hun laadsessie monitoren. Maar ook zakelijke bestuurders zijn gebaat bij dit soort gebruiksgemak en flexibiliteit, met name als er veel kilometers moeten worden gemaakt voor de zaak.

Samenwerking is vereiste
Om dit gebruiksgemak te faciliteren, is samenwerking nodig binnen de branche: elektrisch rijden is een lucratieve en snelgroeiende sector, maar een versnipperd marktlandschap staat gebruiksgemak in de weg. Wanneer verschillende dienstverleners interoperabiliteit niet voorop stellen, krijg je een situatie die je nu al in sommige andere SaaS-branches ziet: honderden, zelfs duizenden verschillende partijen die niet vanzelfsprekend integreren. Niemand zit te wachten op een infrastructuur die organisaties zelf maar aan elkaar moeten zien te knopen. Samenwerking, van leveranciers welteverstaan, is daarom een vereiste voor een soepele transitie naar elektrische mobiliteit.

Hoewel daar al stappen in worden gemaakt door samenwerkingsverbanden zoals ChargeUp Europe, is er nog heel veel te winnen voor de branche. We hebben nog even tot het vervoer in Nederland volledig emissievrij moet zijn, maar de tijd vliegt. Laten we daarom als mobiliteitsbranche de handen ineen slaan om elektrisch rijden tot een succes te maken. En dat doen we samen in de cloud!

André ten Bloemendal
VP Europe Commercial Sales

ChargePoint