Consumenten reageren veerkrachtig op de pandemie en passen zich aan

2020 is een jaar dat niemand had zien aankomen. Covid-19 heeft gezorgd voor economische, politieke en emotionele chaos en heeft personen, gezinnen, de gezondheidszorg en hele sectoren van de samenleving tot het uiterste belast. 

Toch zien we in het negende jaarlijkse trendrapport Looking Further with Ford dat de pandemie ook heeft aangetoond hoe veerkrachtig mensen zijn bij het vinden van manieren om zich aan te passen.

“Nu 2021 eraan komt en we vooruit kijken naar de wereld na de pandemie, is het duidelijk dat de aanpassingen onder invloed van COVID-19 ons hebben veranderd – maar in welke mate?” zegt Sheryl Connelly, manager Global Consumer Trends and Futuring van Ford Motor Company. “Voor Ford en andere ondernemingen is het erg belangrijk om te weten welke veranderingen na Corona nog lange tijd op ons netvlies zullen staan. Niemand kan de toekomst voorspellen, maar dat betekent niet dat we ons er niet op kunnen voorbereiden”, zegt Connelly.

In een wereldwijd onderzoek in 14 landen zei 69 procent van de respondenten dat ze zich overdonderd voelden door alle veranderingen in de wereld. Op de vraag hoe goed ze zich hebben aangepast aan de veranderingen tijdens de pandemie, antwoordde 53 procent dat het moeilijker was dan ze hadden gedacht. Opvallen genoeg hebben jongere generaties er meer moeite mee gehad dan oudere generaties: 63 procent van generatie Z zegt dat de aanpassingen hun zwaarder zijn gevallen dan ze hadden verwacht. Van de babyboomers deelt 42 procent deze mening.

Het trendrapport voor 2021 onderzoekt deze veranderende patronen in het consumentengedrag en houdingen rond de wereld, om beslissers te helpen inzicht te krijgen in hoe deze verschuivingen onze wereld in 2021 en daarna kunnen beïnvloeden. Andere trends die in het rapport worden besproken:

Zwaartepunten: Wereldwijd zijn er grote zorgen die worden gevoed door de angst besmet te raken met COVID-19 en zorgen over de invloed van de pandemie op de samenleving, de werkgelegenheid, het onderwijs, etc. Wereldwijd zegt 63 procent van de volwassenen dat ze meer stress ondervinden dan een jaar geleden, en tachtig procent zegt dat ze beter voor hun emotionele welzijn zouden moeten zorgen. Mensen zijn zich zeer bewust van de implicaties van de pandemie voor hun geestelijke gezondheid, en ze vinden nieuwe manieren om zich aan te passen en contacten te onderhouden.

Tijd om te ontkomen: “Welke dag is het vandaag?” is een vraag die je steeds vaker hoort nu de scheiding tussen werk en leven is vervaagd. Consumenten zijn op zoek naar nieuwe middelen om te ontkomen aan de eentonigheid van de pandemie en het thuiszitten, en velen nemen voor dit doel hun toevlucht tot de auto. Wereldwijd zegt meer dan 25 procent van de volwassenen dat ze hun auto gebruiken om te ontspannen. Bijna twintig procent zegt dat ze de auto gebruiken voor privacy. En zeventien procent zegt dat ze de auto als werkplek gebruiken.

Het gezelschap waarin men verkeert: De pandemie heeft nog eens duidelijk gemaakt dat consumenten niet alleen willen zijn, en geeft het familiegevoel een nieuwe betekenis. Eenzaamheid is wijdverbreid: de helft van de respondenten zegt dat ze zich regelmatig eenzaam voelen. Dat gevoel is het sterkst bij de jongere generaties: bij generatie Z is de kans dat men zich regelmatig eenzaam voelt bijna tweemaal groter dan bij babyboomers (64 procent tegen 34 procent). Om die reden overwegen velen om te verhuizen en dichter bij familie te gaan wonen of om op nieuwe manieren –online en offline – gezelschap te zoeken.

 Let op de kloof: Wereldwijd is de kloof als gevolg van sociale ongelijkheid zeer zichtbaar. Vooral omdat de pandemie een disproportioneel grote impact heeft op mensen met een laag inkomen, etnische minderheidsgroepen en vrouwen. Nu consumenten zich beter bewust worden van deze kloof, komen merken in actie – als activisten en als ondernemers. Wereldwijd zegt 76 procent van de volwassenen dat ze vinden dat merken stelling moeten nemen ten aanzien van sociale vraagstukken, en 75 procent is van mening dat merken tegenwoordig proberen het goede te doen.

De juiste koop: Onder invloed van de pandemie zijn de manier van kopen en wat we willen kopen getransformeerd. Kleine en grote bedrijven passen zich op hoog tempo aan en veel consumenten omarmen het nieuwe normaal en zijn er zelfs tevreden over. Wereldwijd zegt 75 procent van de volwassenen dat ze waardering hebben voor de manier waarop bedrijven sinds het begin van de pandemie de koopervaring hebben verbeterd, en 41 procent zegt dat ze niet terug willen naar de manier waarop ze voor de pandemie winkelden.

Verkeersomleiding: De pandemie geeft ons misschien het gevoel dat we geen kant op kunnen, maar we zijn niet tot stilstand gekomen. Met het persoonlijke vervoer gaat het goed. Er worden heel veel fietsen verkocht en steden hebben wegen afgesloten om ruimte te maken voor fietsers. Ook met de autoverkoop gaat het goed, doordat mensen op zoek zijn naar een veilige omgeving waar ze controle over hebben. En de planning van slimme steden zorgt ervoor dat de volledige implementatie van autonoom rijden in een stroomversnelling raakt. Wereldwijd zegt 67 procent van de volwassenen dat ze “hoopvol zijn over de toekomst van zelfrijdende voertuigen” en 68 procent van de ouders zegt dat ze liever hebben dat hun kinderen in een zelfrijdende auto rijden, dan dat ze meerijden met iemand die ze niet kennen.

Duurzaamheid: Aan het begin van de pandemie werd de verbeterde luchtkwaliteit gezien als een mogelijk voordeel van de wereldwijde lockdown, maar het optimisme verdween al snel toen bleek dat het gebruik van plastic en andere wegwerpartikelen toenam. Duurzaam zijn en duurzaam blijven, gaan duidelijk niet altijd hand in hand. Vooral jongeren maken zich zorgen: Wereldwijd zegt 46 procent van de generatie Z dat de pandemie tot meer verspilling leidt en 47 procent denkt dat de pandemie een negatief effect op het milieu heeft.