(Blog) Tesla: Quo vadis? Waar gaat gij naartoe? Inderdaad, waar gaat Tesla naartoe? Een simpele vraag, een lastig antwoord. Tesla en de daarmee onverbrekelijk verbonden Elon Musk hebben wel wat losgemaakt. Bijna tegen de stroom in, kwam Tesla op de markt met de EV, op een moment dat batterijen nog onbetaalbaar waren, de range nergens op leek, en de levensduur dubieus was.
En dat was niet het enige. De auto was in meerdere opzichten revolutionair qua design, interface met de bestuurder, onderhoud (over the air), en aan de auto kleefde bij uitstek het imago van de rijdende computer met een sterke claim richting autonoom rijden, “brandschoon” etc. Musk ging ook nog eens in batterijen, ging de ruimte in (SpaceX) en gooide zelfs een Tesla in een baan om de aarde (groundcontrol to Major Elon…). Tesla maakt handig gebruik van dat imago, en cultiveert dat. De claim dat het een enorme voorsprong heeft en behoudt, wordt geleidelijk minder realistisch. Vroeger of later worden vernieuwingen geabsorbeerd en gekopieerd door de markt; de automotive sector maakt alles binnen no time tot een commodity.
Tesla was de wegbereider, de disruptor
Tesla zorgde voor acceptatie van de EV, vormde een enorme stimulans voor verdere research en innovatie, baande het pad voor de verdere opmars van moderne en schone mobiliteit. Tesla gooide ook nog eens het complete verkoopmodel op zijn kop : geen grote dealers met showrooms en werkplaatsen en gebruikte handel. Maar superstores, online verkoop, online onderhoud, en een vliegende brigade. Juist in dit (ogenschijnlijke) succesverhaal zitten de aanknopingspunten voor de Tesla-liefhebbers/believers, maar net zo goed ook de argumenten voor de twijfelaars en tegenstanders van het merk: afgunst jegens het succes en ijzersterke imago, Tesla als verstoorder van de rust en traditionele automotive , afkeer van het product etc.
Zoals gezegd heeft het bedrijf een grote schare fans: vanwege die auto’s, de Tesla story, de mythe rondom Musk, de betekenis van de EV voor verduurzaming, de attractiviteit van de baanbrekende innovatie, het fijne gevoel erbij te horen. Voor velen is Tesla een kwestie van overtuiging en van een missie, en is het aandeel een soort “cult stock”. Je moet ze hebben, al is het maar omdat je bang bent dat je anders buiten de boot valt: de bij veel beleggers en bij veel aandelen voorkomende “Fear Of Missing Out”. Je kunt discussiëren over de vraag wat voor bedrijf Tesla eigenlijk is, op welk business model het is gebouwd. Is het een autoproducent in een nieuw jasje of is het een super tech company ? Ik denk een automotive speler zo lang meer dan 80% van de business met die auto’s wordt gegenereerd, maar nog steeds onconventioneel in alle opzichten.

