Jaap van Daalen: Fleet Support heeft internationale aspiraties

Fleet Support, opgericht in 1991, biedt een integraal pakket aan oplossingen op het gebied van fleet & mobility. Van software en consultancy tot outsourcing. In gesprek met Jaap van Daalen gaan we in op de uitbreiding naar het buitenland, de groei van consultancy-activiteiten en de ontwikkelingen in de markt.

Door Joeri van Dam

Van dit interview is ook een video ter beschikking. Klik daarvoor hier.

 

 

 

Fleet Support houdt haar kennis niet binnen de landsgrenzen. Omdat Nederland nu eenmaal voorloopt qua wagenparkbeheer en er steeds meer vraag komt naar grensoverschrijdende oplossingen is een Europese uitbreiding een logische stap. De eerste stap kwam begin 2021 met de overname van het Belgische Gloriant. Deze Belgische club bestaat uit XPOfleet en Mobilitypower. XPOfleet ontwikkelt fleet management software waarmee bedrijven zelf hun wagenpark en mobiliteitsdiensten efficiënt kunnen beheren. Dit is een waardevolle aanvulling op het reeds bestaande aanbod van Fleet Support.

Niet alleen is een uitbreiding zuidwaarts ondernomen. Ook naar Duitsland zijn er al stappen gemaakt. Inmiddels is Fleet Support in Duitsland actief vanuit een mooi nieuw kantoor in “Mobility Valley” nabij München.

Activiteiten Fleet Support
Een tak van sport die steeds belangrijker wordt binnen Fleet Support is consultancy. Het goed adviseren van klanten is natuurlijk altijd dé basis, maar is de afgelopen jaren alleen maar belangrijker geworden. Door de coronacrisis zijn veel vanzelfsprekende zaken niet meer zo normaal. Thuiswerken, elektrificatie van het wagenpark, maar ook oplopende levertijden vanwege het chiptekort zijn slechts enkele gewijzigde factoren. Nu Covid voor een groot gedeelte achter ons ligt, zorgt de oorlog in Oekraïne weer voor een gewijzigd speelveld. Brandstofprijzen stijgen, waardoor elektrificatie of een aanpassing van de mobiliteitsregeling (denk o.a. aan de hoogte van de budgetten) gewenst is. Daarnaast dalen de levertijden voor auto’s niet bepaald. Een jaar levertijd is eerder regel dan uitzondering.

Voor wagenparkbeheerders met kleine, maar ook grote vloten, wordt het een steeds grotere uitdaging om, in combinatie met gewijzigde regelgeving, het juiste beleid uit te stippelen. Het is daarom ook helemaal niet gek dat goede advisering meer dan ooit gewenst is.

Ontwikkelingen
De combinatie tussen werken/reizen/wonen wordt steeds belangrijker. ‘Tijd’ wordt voor iedereen schaarser en daardoor belangrijker. Werkgevers kijken ook steeds aandachtiger naar de locatie van hun kantoren. Meer dan ooit wordt het OV, maar ook de e-bike betrokken bij de reisbewegingen voor medewerkers. Deze ontwikkelingen hebben invloed op de dienstverlening van Fleet Support. Waar het vroeger met name ging over het beheer van auto’s, zijn daar alternatieve aandrijfvormen bij gekomen, maar ook laadpalen, laadpassen/tags, openbaar vervoer en het beheer van andere mobiliteitsmiddelen, al dan niet in samenwerking met één van de Mobinck zusterbedrijven, zoals bijvoorbeeld Xximo voor mobiliteitspassen of Moove voor telematica.

Het draait bij Fleet Support niet alleen om het advies, maar zeker ook om de implementatie, uitvoering en de bewaking van het proces. Het geven van een goed advies is vaak alleen maar het begin, daarna draait het vooral om het ontzorgen van de klant en het realiseren van een hoge klanttevredenheid bij de mobiliteitsreis van de medewerkers.