Veilig rijden door interactie tussen voertuigen

Het optimaliseren van verkeersstromen, het voorkomen van ongevallen en meer ontspannen rijden. Dat zijn de doelstellingen van IMAGinE, een Duits onderzoeksproject voor digitale interactie tussen voertuigen en bestuurders om in real-time risico’s te voorkomen. Het project nadert zijn afronding. Onder leiding van Opel en projectcoördinator Nikolas Wagner, Manager ADAS Innovations van het Technical Center Central Europe bij Opel Automobile GmbH, werkten twaalf partners uit de autoindustrie, onderzoeksbranche en wegbeheer sinds september 2016 intensief samen.

“IMAGinE heeft een mijlpaal bereikt voor interactief rijden in de toekomst”, zegt Nikolas Wagner. Frank Jordan, Head of Automotive Research and Advanced Engineering bij Opel/Stellantis, voegt daaraan toe: “IMAGinE zorgt met behulp van rijden binnen een netwerk voor meer veiligheid en tegelijkertijd minder emissie.”

Vijf onderzoeksgebieden voor samenwerkend rijden
Huidige assistentiesystemen delen veiligheidsinformatie met de bestuurder of ondernemen zelf direct actie. Zelden eerder werd de informatie op deze manier gedeeld met andere voertuigen. De uitdaging voor IMAGinE was om de verbinding tussen weggebruikers te verbeteren en zo de kans op ongevallen snel en effectief terug te dringen. Daarvoor keek het projectteam naar vijf onderzoeksgebieden:

  • Manoeuvrecoördinatie
    Gecoördineerde manoeuvreplanning werd door IMAGinE voor het eerst onderzocht. Het projectteam gebruikte moderne technologieën als V2X-communicatie en het uitwisselen van informatie. Dat gebeurde onder gesimuleerde omstandigheden met testauto’s en vrachtwagens op testbanen. Manoeuvrecoördinatie maakt het gemakkelijker en veiliger om verkeerssituaties af te handelen.

  • Samenwerkend omgevingsmodel
    De werking van de sensoren van een voertuig wordt beperkt door de omgeving en weersomstandigheden. Daarom werkte het project aan een samenwerkend omgevingsmodel, waarbij het uitwisselen van informatie via V2X ervoor zorgt dat alle verkeersdeelnemers meer informatie hebben over hun omgeving. Zo kunnen zij en hun voertuigen ‘verborgen’ objecten op basis van de via V2X ontvangen en informatie al vroegtijdig herkennen.

  • Nieuwe communicatiemechanismen
    Nieuwe berichtenformats, die meer kunnen dan bestaande V2X-communicatie, zijn onderzocht. De gecoördineerde manoeuvres verlopen via MCM (Manoeuvre Coordination Message). Ook worden berichten gedeeld tussen weggebruikers, zoals IDSM (IMAGinE Driving Strategy Message) en ITDM (IMAGinE Traffic Distribution Message). Die laatste zorgt voor een efficiëntere verkeersstroom waarin opstoppingen tot een minimum worden beperkt.

  • Op de gebruiker gerichte interactie tussen mens en machine
    Assistentiesystemen die samenwerking tussen weggebruikers bevorderen, moeten intuïtief en gemakkelijk te gebruiken en te begrijpen zijn. Uit onderzoeken onder proefpersonen bleek dat de acceptatie groter is als de displays en bedieningselementen in het voertuig zijn ontworpen met de gebruiker in gedachten. Op basis van die filosofie werd bij IMAGinE de interactie tussen mens en machine vormgegeven. De gebruiker ontvangt informatie over gecoördineerde manoeuvres op zo’n manier dat hij of zij wordt gemotiveerd om daadwerkelijk samen te werken met andere weggebruikers.

  • Omgevingssimulatie
    Wanneer meer weggebruikers samenwerken, wordt het uitwisselen van informatie en het zoeken naar de beste oplossing steeds gecompliceerder. De deelnemende partners hebben de manoeuvrecoördinatie daarom bij iedere onderzoeksfase getest met simulaties. De functies voor interactief rijden zijn uiteindelijk geïntegreerd in echte testauto’s, waaronder Opel-modellen, en getest op testbanen.