Autoverkoop 2021 stokt bij slechts 322.831 stuks

In 2021 zijn in Nederland in totaal 322.831 nieuwe personenauto’s geregistreerd tegenover 355.431 stuks in 2020 – een afname van 9,2 procent. Volkswagen kwam vorig jaar – evenals in de 16 daaraan voorafgaande jaren - als bestverkochte merk uit de bus en wendt daarmee de aanval van Kia af dat aanvankelijk met de eer leek te gaan strijken. De Kia Niro is niettemin het bestverkochte model van 2021. Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door AUMACON.

Laagste jaaraantal sinds 1967                                                                    
Het eindresultaat van 2021 is het laagste in 54 jaar. In 1967 werd immers een nóg lager aantal (van 263.588 nieuwe auto’s) genoteerd. Met de afsluiting van 2021 komt een uiterst moeizaam autoverkoopjaar ten einde. Leverproblemen bij de onderdelenfabrikanten, de hoge verkoopprijzen, maar ook de verminderde kooplust door corona zijn hier de belangrijkste factoren. Ter oriëntatie: het gemiddeld jaaraantal over de afgelopen tien jaren staat op 411 duizend stuks. Alleen in het tweede kwartaal gingen de cijfers ten opzichte van 2020 flink vooruit, maar dat hield vooral verband met de productie-uitval bij de start van de coronapandemie in Q2-2020. In alle overige maanden van 2021 daalden de afzetcijfers met dubbele cijfers. Enig lichtpuntje is de verkoop van hybride auto’s; 64,2 procent meer dan in 2020. Alle overige aandrijvingstypen dalen in populariteit.

Volelektrische auto’s noteren in 2021 64.027 registraties, goed voor een marktaandeel van 19,8 procent, in 2020 ging het nog om een recordaantal van 72.858 stuks met een marktaandeel van 20,5 procent. De reden voor deze lichte terugval moet vooral gezocht worden in de afgenomen mobiliteitsvraag van zakelijke rijders gekoppeld aan het door de overheid verder terugbrengen van aanschafsubsidies op elektrische auto’s. Dieselauto’s verdwijnen daarentegen gaandeweg van het toneel; het marktaandeel daarvan daalt in 2021 naar 2,1 procent, dat was in 2020 nog 3,7 procent.

Tegelijkertijd is de afzet van occasions in 2021 naar alweer een nieuwe recordhoogte gestegen; definitieve cijfers volgen komende week. Door de lage nieuwverkoop zijn er echter steeds minder inruilauto’s beschikbaar, waardoor de occasionprijzen op een hoog niveau zullen blijven.

Volkswagen bestverkochte merk, Kia Niro populairste model                                        
Volkswagen is in 2021 met een marktaandeel van 9,6 procent het bestverkochte merk. Het is voor het eerst dat de marktleider een marktaandeel van minder dan tien procent noteert. Volkswagen bezet de leidende positie inmiddels al vanaf 2005. Tussen 1969 en 2004 was Opel 36 jaar lang onafgebroken het grootste merk in Nederland.

Kia is in 2021 de nummer twee met een marktaandeel van 9,3 procent. Toyota pakt met een aandeel van 7,1 procent het brons. Opvallend is dat Tesla in ons land andermaal een teleurstellend jaar achter de rug heeft. Het merk komt in 2021 niet verder dan een 21ste plaats in de eindrangorde met een marktaandeel van 1,3 procent. Het nieuwe Lynk & Co. is op plaats 23 de hoogste binnenkomer met een aandeel van 1,0 procent.

Het bestverkochte model van 2021 is wederom de Kia Niro. Ook in 2020 viel deze eer al te beurt aan dit model. In 2019 was de Tesla Model 3 nog het populairste model in Nederland, voorafgegaan door de Volkswagen Polo (2018) en de Renault Clio (2017). 

Prognose 2022                                                                                
Door inhaalregistraties en verdere economische groei zullen de autoverkopen komend jaar groeien, aldus AUMACON. Toch zal er slechts sprake zijn van een lichte verbetering, aangezien de sector last zal blijven ondervinden van het chiptekort. Daarnaast is er in 2022 sprake van verder aflopende stimulering voor de aanschaf en gebruik van elektrische auto’s waardoor de marktgroei zal eindigen op een bescheiden niveau van 365 duizend stuks, ruim 13 procent meer dan het eindcijfer van 2021.