Drie manieren om te beleggen in de elektrische auto-industrie

De markt voor elektrische auto’s explodeert. Afhankelijk van regelgeving, subsidiestromen, productuitbreiding en goedkopere batterijen verwacht het International Energy Agency (IEA) dat de sector dit jaar met 45% tot 100% zal groeien. In hoeverre verschillende producenten deze marktgroei volgen moeten de komende kwartaalcijfers uitwijzen.

De eerste vijf maanden van dit jaar werden al meer elektrische auto’s verkocht dan in heel 2019, terwijl de pandemie toen nog geen impact had op de auto-industrie. Dit is mede dankzij aanscherping van de normen voor CO2-uitstoot in de auto-industrie. Voor Tesla betekent deze impuls echter dat zijn leidende positie wordt bedreigd. Dit blijkt ook uit de Europese verkoopcijfers: Tesla zag zijn marktaandeel flink dalen ten opzichte van de concurrentie. Zo verkocht Volkswagen de afgelopen twaalf maanden twee keer zoveel elektrische auto's als Tesla.

Tesla verliest Nederlands marktleiderschap
Deze trend is ook zichtbaar in Nederland. Waar Tesla de afgelopen jaren de Nederlandse markt voor elektrische auto's domineerde, is het marktaandeel dit jaar met tweederde gedaald, van 18% eind 2020 naar 4,8% eind mei 2021. Met het aanbod van concurrenten als Škoda, Kia, Volkswagen en Volvo kelderden de relatieve verkoopcijfers van Tesla Model 3, waardoor de voormalig marktleider van de koppositie werd verdreven. Škoda is met het model Enyaq de nieuwe nummer één in Nederland, gevolgd door de Kia Niro, de Volkswagen ID.4 en de Volvo XC40.

Volgens de Nederlandse branchevereniging RAI heeft de verandering in de markt te maken met het steeds bredere aanbod van elektrische auto’s. Bovendien heeft Tesla dit jaar geleden onder de gunstige verlaagde bijtelling voor zakelijke autorijders en leasemaatschappijen in Nederland. De bijtelling is verhoogd van 8% naar 12% voor elektrische auto's onder de € 40.000,-. Voor auto's boven de € 40.000,- geldt sinds begin 2021 het bijtellingstarief van 22%. Dit tarief gold voorheen alleen voor elektrische auto’s van meer dan € 45.000,-. Tesla’s goedkoopste model (Model 3) kost € 49.000,-. Daarmee is de verlaging van de bijtelling een flinke tegenvaller voor het Nederlandse marktaandeel van Tesla.

“Verkoopcijfers in Nederland en Europa laten zien dat de markt voor elektrische auto’s diversificeert, zowel qua aanbod als qua concurrentie. Tesla is misschien niet langer de dominante marktleider, maar dankzij de innovatiekracht van het bedrijf blijven de aandelen aantrekkelijk en lopen die ver voor op de concurrentie”, zegt Ben Laidler, Global Markets Strategist bij handelsplatform eToro.

“Na de rally van 700% vorig jaar, zag Tesla de koers dit jaar stagneren. De vooruitzichten op lange termijn blijven echter positief, ondanks toename van de concurrentie. Tesla heeft het voordeel de eerste speler op de markt te zijn. Ook geniet het bedrijf een hoogwaardige merkpositionering in een zeer snelgroeiende markt, evenals bredere kansen in de grote batterijtechnologie-, zonne-energie- en softwaremarkten", gaat hij verder.

Kijkend naar de gehele sector, verwacht Ben Laidler dat de meer dan 100 beursgenoteerde elektrische auto-bedrijven zullen consolideren. "Consolidatie in de elektrische auto-industrie vraagt om een gespreide investeringsbenadering, zoals ook aangeboden in de Driverless CopyPortfolio of de ChinaCar CopyPortfolio", zegt hij. De Driverless CopyPortfolio[6] van eToro is opgebouwd uit dertig aandelen, gericht op elektrische auto’s en ontwikkelingen op het vlak van autonoom rijden. De ChinaCar-CopyPortfolio is opgebouwd uit vijftien Chinese aandelen van 's werelds grootste (elektrische) auto-markt.

Doe een stap terug in de toeleveringsketen
Investeerders kunnen ook profiteren van de verwachte groei in de elektrische auto-industrie door een stap terug te doen in de toeleveringsketen en te investeren in grondstoffen zoals lithium, silicium, kobalt of koper. Naar schatting wordt 70% van het lithium gebruikt voor batterijen. "Lithium wordt ook wel het 'witte goud' genoemd, vanwege de sleutelrol die oplaadbare lithium-ionbatterijen spelen in de wereldwijde energietransitie", legt Ben Laidler uit. Toonaangevende producenten SQM (SQM), Albermarle (ALB) en Livant (LTHM) voorspellen dit jaar een aanzienlijke stijging van de vraag én van de prijzen. Hoewel de prijzen aantrokken en er dit jaar een tekort in de lithiummarkt wordt voorspeld, blijven toonaangevende producenten en de gerelateerde ETF’s verassend genoeg achter bij de performance van de algemene benchmark.

Voor beleggers liggen er kansen in ETF’s die landen volgen met een grote grondstoffensector zoals Brazilië (27% van de aandelenmarkt), Zuid-Afrika (25%) of Mexico (22%). “Als belegger kun je de markt voor elektrische auto’s vanuit verschillende invalshoeken benaderen. Naast het inkopen van aandelen van producenten van elektrische auto's en leveranciers van halffabricaten, kun je ook kijken naar aandelenmarkten met een zware blootstelling aan grondstoffen, zoals weergegeven in de onderstaande grafiek. Deze kunnen een gevarieerde blootstelling bieden aan de toenemende groene vraag naar grondstoffen, van lithium tot koper en andere metalen die gebruikt worden bij de productie van batterijen voor elektrische auto’s”, aldus Ben Laidler.

“Koper en kobalt zijn andere grondstoffen die profiteren van de groei van de elektrische auto-industrie en de bijbehorende groeiende vraag naar batterijen”, aldus Ben Laidler. Aangezien een elektrische auto vier keer meer koper nodig heeft dan een traditionele auto, zou je als investeerder dus ook naar koperproducenten kunnen kijken. “De grootste beursgenoteerde koperproducenten zijn BHP (BHP), Freeport-McMoRan (FCX), Glencore (GLEN.L) en Southern Copper (SCCO). Glencore is daarnaast 's werelds grootste kobaltproducent, een andere cruciale grondstof voor batterijen van elektrische auto’s”, voegt hij eraan toe.

De markt voor elektrische auto’s is een sprekend voorbeeld dat laat zien dat het beleggingsuniversum van een specifieke sector veel breder is dan het product zelf. Om volop te profiteren van het innovatiepotentieel van een sector, zullen investeerders deze vanuit verschillende hoeken moeten benaderen.