Drie winnaars bij Autoverzekeraar van het Jaar Award

Vergelijkingssite Autoverzekering.nl heeft de winnaars van de tweede editie van Autoverzekeraar van het Jaar Award bekendgemaakt. Uit het bijbehorende consumentenonderzoek blijkt dat verzekeraars steeds beter naar de wensen van de klant luisteren. Dit jaar is er voor elke dekking een winnaar gekozen.

De Autoverzekeraar van het Jaar Award werd vorig jaar in het leven geroepen om aan verzekeraars te laten zien wat autobezitters nou echt belangrijk vinden aan hun verzekering en anderzijds om autobezitters te helpen nog makkelijker een keuze te maken. Werden er in 2020 nog 15 verzekeraars onderzocht en één overall winnaar uitgeroepen (Allianz Direct), gaat het dit jaar om 18 verzekeraars en drie winnaars: eentje per dekking. De consument kiest uiteindelijk een verzekering voor een specifieke dekking.

De winnaars per dekking

  • WA-verzekering: SNS (beoordeeld met een 9,5)
  • Beperkt cascoverzekering: FBTO (9,2)
  • Allriskverzekering: Avéro Achmea (9,3)

De rapportcijfers laten zien dat verzekeraars niet stil hebben gezeten het afgelopen jaar. Jerry Poel, autoverzekering-expert bij Autoverzekering.nl, licht toe: “We zien een duidelijke stijging in de gemiddelde waardering van verzekeraars en dat dit komt doordat er beter geluisterd wordt naar de klant. Daarbij is de markt een stuk competitiever geworden, omdat we zien dat mensen vaker overstappen. Het aantal mensen dat meerdere malen is overgestapt, neemt steeds verder toe. Dit laat zien dat consumenten overstappen naar een andere autoverzekering meer en meer omarmen.”

 

WA-verzekering van SNS scoort het hoogst
Verzekeraars die het goed doen, bieden vaak net wat extra’s. Bijvoorbeeld door een vast aanspreekpunt te bieden bij schade of ook vervangend vervoer aan te bieden bij een WA-verzekering. SNS is de trotse winnaar in de categorie WA-verzekering en dankt die winst onder meer aan ruime openingstijden en een vast aanspreekpunt. Kevin Peters, Senior Manager bij SNS Verzekeren zegt hierover: “Wij zijn en blijven continu bezig om onze producten en diensten te verbeteren en aan te passen aan de wensen van de klanten. Zo meten we doorlopend de tevredenheid over de verzekeringsaanvragen en schadeafhandeling”.

Ruud van Hanswijk, Manager Verzekeren bij de Volksbank vervolgt: “SNS staat voor persoonlijke aandacht. Dit wilden we ook mogelijk maken in coronatijd, en als klanten niet in de gelegenheid zijn om langs te komen. Met de SNS Eén-tweetje app stel je je vragen snel en makkelijk aan je eigen persoonlijk adviseur. Zo heb je je adviseur altijd binnen handbereik.” 

Winnende beperkt cascoverzekering af te sluiten bij FBTO
De verzekeringsmarkt wordt steeds transparanter, maar consumenten worden ook slimmer en kritischer. Het is dus van belang dat verzekeraars open zijn over de gang van zaken en als het even kan, de consument tegemoet komen in service. FBTO biedt klanten een no-claimbeschermer, waardoor die het recht verschaft om eenmaal schade per jaar te claimen zonder dat de premie wordt verhoogd. Ook de ruime openingstijden en goede tegemoetkoming bij een gestolen auto vonden consumenten bij FBTO doorslaggevend.

Op de vraag wat FBTO doet om ervoor te zorgen dat zijn polisvoorwaarden zo goed mogelijk aansluiten bij de wensen van de klant, zegt Rogier de Weerd, Senior Manager Marketing & Verkoop bij FBTO: “Dat antwoord is niet heel ingewikkeld. Bij FBTO vragen we het gewoon onze klanten! Bij alles wat we doen en verbeteren, is de klant direct betrokken. Dus ook bij onze autoverzekering zit de klant aan het stuur. En zo weten wij wat we voor onze klant kunnen doen.”

Avéro Achmea winnaar onder Allrisk-verzekeringen
Een Allriskverzekering wordt alleen aangeraden als de auto nog heel nieuw is. Opvallende uitkomst van het onderzoek is dat de meeste consumenten (83,1%) het belangrijk vinden om schadedekking voor vandalisme te nemen, terwijl slechts de helft van de autobezitters er ook daadwerkelijk voor verzekerd is middels een Allriskverzekering. Bij Avéro Achmea heeft de klant de vrijheid om een garage te kiezen waar de auto gerepareerd wordt, wat niet vanzelfsprekend is. Slechts bij zes van de 18 verzekeraars wordt dit aangeboden.

Avéro Achmea biedt een goede en ruime dekking, maar hier staat wel een hogere premie tegenover. John van Tol, Accountdirector Achmea Intermediaire Regie bij Avéro Achmea legt deze keuze uit: “De voorwaarden van onze Allriskverzekering, die alleen via het volmachtkanaal verkrijgbaar is, zijn zeer uitgebreid, daar staat een iets duurdere premie tegenover. Voor ons gaat in dit opzicht kwaliteit boven prijs. Van Tol vervolgt: “Uiteraard doen wij aan klantonderzoek en hebben een goed klantsignaalproces. Dit houdt in dat we in de jaarlijkse cyclus van product- en voorwaardenaanpassingen altijd kijken naar deze signalen. Deze klantsignalen komen niet alleen van consumenten, maar ook van onze binnendienst, accountmanagers en adviseurs zelf.”

v.l.n.r. Willemijn Kuitenbrouwer, Harmen Vollmuller, Jerry Poel, Kevin Peters (SNS) & Ruud van Hanswijk (SNS)