Electricity: industriële perfectie ten behoeve van elektrische auto’s

Het streven naar koolstofneutraliteit, het creëren van een duurzaam ecosysteem en de realisatie van het grootste, meest competitieve productiecentrum voor elektrische voertuigen in Europa: dat is de ambitie van de nieuwe onderneming ElectriCity, die de Franse fabrieken van Renault Group in Douai, Maubeuge en Ruitz groepeert. Een bestaansreden die naadloos aansluit op het begin 2021 onthulde plan ‘Renaulution’ met elektrificatie als prioriteit en strategische hefboom.

In de fabriek van Douai wordt het eerste model voorbereid voor serieproductie: de nieuwe Megane E-Tech electric die volgend jaar op de markt komt. Dit markeert het begin van een elektrische renaissance, die steunt op de knowhow en uitmuntendheid van de vijfduizend medewerkers die samen de ElectriCity-pool vormen.

ElectriCity koestert grootse ambities: de elektrische auto democratiseren en tegen 2025 meer dan 400.000 elektrische voertuigen per jaar produceren in Hauts-de-France, de regio in Noord-Frankrijk waar de drie fabrieken gevestigd zijn. Deze nieuwe pool wil de belangrijkste en meest competitieve productiecentrum van Europa worden. Maar daarvoor moesten we eerst het industriële apparaat optimaliseren om de operationele efficiëntie te verhogen en een compleet ecosysteem ontwikkelen om de vaste kosten te verlagen. Met deze nieuwe organisatie wil Renault Group ElectriCity de productie een kwaliteitslabel geven en zijn concurrentiepositie maximaliseren.

Elektrische metamorfose
Een halve eeuw expertise. Een erfgoed met meer dan 10 miljoen mythische voertuigen. Dat is de geschiedenis van de fabriek van Douai, maar ook die van de miljoenen gezinnen die hebben gereden met de emblematische modellen die hier zijn gebouwd: van de Renault 5 tot de Scenic en van de Renault 19 tot de legendarische Fuego.

Opmerkelijke, gedenkwaardige successen. Keer op keer wist de fabriek zich te transformeren en aan te passen aan elke behoefte en elke evolutie. Vandaag staat de fabriek op het grootste keerpunt in de geschiedenis met de komst van het moduleerbare CMF-EV-platform, dat specifiek ontwikkeld is voor elektrische voertuigen. Vanaf 2022 rolt het eerste model van de band: de nieuwe Megane E-Tech electric die onlangs werd gepresenteerd op de IAA Mobility 2021 in München. Een echte mijlpaal.

Om over te schakelen van auto’s met verbrandingsmotoren naar auto’s met elektromotoren, moesten de werkplaatsen en productielijnen van de fabriek in Douai worden aangepast, omgebouwd en gemoderniseerd. Er werd ruim 550 miljoen euro geïnvesteerd om de productie van elektrische auto’s mogelijk te maken en een feilloze ergonomie op de werkplek te verzekeren. Er is gestart met de installatie van een assemblagelijn volgens de normen van de Alliantie, die dankzij de flexibiliteit een grote verscheidenheid aan modellen uit verschillende segmenten kan bouwen. De nieuwe Megane E-Tech electric is een van die modellen en zal exclusief worden gebouwd in Douai.

Wie de deuren van de productiehallen opent, ontdekt een uitgebreid verbonden universum. Geautomatiseerde karren verplaatsen zich met duizenden onderdeelnummers, perfect geordend zodat ze op het juiste moment bij de juiste auto op de productielijn aankomen. Op de verdieping wijdt de gloednieuwe assemblagewerkplaats voor batterijen een nieuw tijdperk in. Medewerkers die werden opgeleid voor de ontwikkeling van elektrische auto’s bereiden elke batterij voor om ze daarna rechtstreeks in het voertuig te integreren.

In de plaatwerkafdeling worden nieuwe robots en automatismen gebruikt voor meer moduleerbaarheid en flexibiliteit. Precies daar kan elke auto, klein of groot, de lijn doorlopen, die zich perfect aanpast aan zijn grootte. Elke millimeter is berekend voor een perfecte geometrie. Ook de lakafdeling onderging een ware metamorfose, met een gewijzigd kataforesebad, nieuwe stopverfrobots en een nieuwe afwerkingslijn. Het is een echte revolutie.

Om deze transformaties te ondersteunen, werden tal van werkstations ingericht, aangepast en gemoderniseerd om de best mogelijke ergonomie en productiekwaliteit te garanderen. De auto’s verplaatsen zich op plateaus om te vermijden dat de operator zich moeten verplaatsen. De productielijnen zijn ergonomisch en passen zich aan op de hoogte van elke medewerker, de werkposten en montagevereisten.