Elektrische actieradius en efficiëntie op een geheel nieuw niveau

In het tijdperk van elektromobiliteit zijn actieradius en efficiëntie van doorslaggevend belang. Elektroauto’s met een grote actieradius zijn ook geschikt voor lange afstanden en dus voor roadtrips, waarmee de acceptatie verder wordt vergroot. Een hoge efficiëntie maakt het ook mogelijk een kleinere en dus lichtere accu te gebruiken om meer te bereiken met minder. Mercedes-Benz verricht in dit opzicht pionierswerk, met als meest recente bewijs de actieradiuskampioen EQS. In een test die werd uitgevoerd door de gerenommeerde Amerikaanse auto-informatiedienst Edmunds legde een EQS 450+ met 245 kW/333 pk (stroomverbruik gecombineerd (WLTP): 19,8-15,7 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km)  422 mijl af op één acculading. Dat is 77 mijl meer dan alle andere elektroauto‘s die eerder door Edmunds zijn getest.

Met de VISION EQXX zet Mercedes-Benz nu de volgende stap. Volgens interne digitale simulaties mag worden aangenomen dat deze technologiedrager in de praktijk op de openbare weg meer dan 1.000 km2 kan afleggen op één acculading. Daarmee wordt wat de actieradius betreft een nieuw niveau bereikt. Naast het verhogen van de efficiëntie waren het beschermen van hulpbronnen en de best mogelijke milieuvriendelijkheid ook belangrijke ontwikkelingsdoelstellingen. Daarom kozen de Mercedes-Benz engineers voor een holistische aanpak, waarbij werd begonnen met verbetering van alle componenten van de ultramoderne elektrische aandrijflijn en het gebruik van lichte en duurzame materialen. Daarbij komen nog andere efficiëntiemaatregelen, zoals banden met een extreem lage rolweerstand, een uitgekiende aerodynamica (cw 0,17) en state-of-the-art software. Het resultaat: de VISION EQXX verlegt technologische grenzen en creëert nieuwe maatstaven op het gebied van energie-efficiëntie.

VISION EQXX – ontworpen voor de roadtrip naar elektromobiliteit

‘Roadtrips’ maken al minstens zeventig jaar deel uit van ons cultureel erfgoed. En met goede reden. In boeken, films en muziek leveren ze het materiaal voor spannende verhalen over mensen en hun auto’s. Roadtripverhalen gaan over vrijheid, individualiteit en het ontdekken van de wereld op vier wielen. De passie om de wereld achter onze horizon te verkennen, te ontdekken en ervan te genieten zit in de menselijke natuur. Voeg daar een portie pioniersgeest aan toe en visies kunnen werkelijkheid worden.

De weg naar elektromobiliteit is op zichzelf ook een roadtrip – spannend, uitdagend en met een duidelijk doel voor ogen: innovatie. De Mercedes VISION EQXX is een auto die speciaal voor deze transformatieroadtrip is ontworpen.

Mercedes-Benz slaat met de VISION EQXX een nieuwe weg in. De onderzoeksauto is een gedurfde, doch realistische stap richting de toekomst van de EV-technologie. Naast de uitstekende energie-efficiëntie tijdens het rijden, geeft de technologiedrager ook zinvolle antwoorden op andere prangende vragen. Zo wordt bijvoorbeeld de CO2-voetafdruk aanzienlijk verkleind door het gebruik van duurzame materialen. De user interface/user experience (UI/UX) heeft een geheel nieuw, eendelig display dat de gehele breedte van het interieur beslaat. De verschillende elementen van de user interface maken een naadloze interactie tussen de bestuurder en de auto mogelijk. Dit gebeurt onder andere door kunstmatige intelligentie (AI), die de werking van het menselijk brein nabootst. Het software-gestuurde ontwikkelingsproces is revolutionair en laat zien hoe elektroauto’s in de toekomst zullen worden ontwikkeld.