Emoji Jas communiceert bij het delen van de weg

In Europa is het nog nooit zo populair geweest om de fiets te pakken. Denk maar aan overheden die de luchtkwaliteit in steden wil bevorderen, het delen van de fiets – wat inmiddels een begrip is geworden – en miljoenen Europeanen die fietsend forensen, sporten en recreëren.

De communicatie tussen fietsers en automobilisten verloopt echter niet altijd soepel. Een fietser moet een hand van het stuur halen om richting aan te geven of een bedankje kenbaar te maken. Volgens de Traffic Safety Basic Facts van de Europese Commissie, komen er in Europa jaarlijks ongeveer 2.000 fietsers om het leven in het verkeer. In Nederland vielen er in 2018 228 dodelijke ongevallen met een fietser te betreuren.

In het kader van de campagne 'Share The Road' heeft Ford opdracht gegeven voor een prototype Emoji Jas. Deze creatie (die niet te koop is) is ontworpen om te demonstreren hoe spanningen kunnen worden verminderd. Bijvoorbeeld door fietsers naar automobilisten makkelijker en duidelijker te laten communiceren.

Emoji's bestaan inmiddels meer dan twintig jaar en worden omschreven als de eerste taal die voortkomt uit de digitale wereld. Volgens het eerste "Emoji Trend Report" vinden de meeste mensen het makkelijker om hun emoties uit te drukken met emoji's dan via een telefoongesprek.

Het jack heeft een gaaspaneel waarop met LED-verlichting het volgende kan worden weergegeven:
•    Een emoji's
•    Pijlen
•    Waarschuwingssignaal

De fietser activeert de emoji's, richtingaanwijzers en het waarschuwingssignaal met een draadloze afstandsbediening die op het fietsstuur is gemonteerd.

"Emoji's zijn een fundamenteel onderdeel geworden van de manier waarop wij taal gebruiken. We kunnen ze gebruiken om gelaatsuitdrukkingen, humor of sarcasme over te brengen. Dit jack is gemaakt in samenwerking met Ford 'Share The Road'. Het stelt fietsers in staat om hun gevoelens uit te drukken en het brengt een emotionele band tussen hen en andere weggebruikers tot stand", aldus Dr. Neil Cohn PhD, assistant professor, Department of Communication and Cognition, Tilburg University, Nederland  

Share The Road en Driving Skills for Life
Met de 'Share The Road’ campagne probeert Ford harmonie te scheppen tussen weggebruikers. Ford onderstreept hiermee hun overtuiging dat iedereen ervan profiteert als meer mensen veiliger kunnen fietsen.

Het bedrijf heeft een bekroonde virtual reality-ervaring gemaakt om bij automobilisten en fietsers meer wederzijds begrip te kweken voor elkaars uitdagingen en beperkingen in het verkeer. 'WheelSwap' laat automobilisten en fietsers zien hoe onattent gedrag in het verkeer op zijn minst huiveringwekkend en mogelijk zelfs fataal kan zijn voor medeweggebruikers. Uit de eerste onderzoeken blijkt dat bijna alle deelnemers na het ondergaan van de ervaring zeggen hun gedrag te zullen aanpassen. ‘Wheel Swap’ is tevens een onderdeel van ‘Driving Skills for Life’, de gratis verhoogde rijvaardigheidstraining voor jonge automobilisten tot 24 jaar.