Koopdatum auto zou bijtelling moeten bepalen

De bijtelling voor elektrisch rijden wordt in 2022 hoger door de verlaging van de bijtelling cap tot € 35.000,-. Door wereldwijde leveringsproblemen worden veel auto’s pas in 2022 geleverd. Berijders zijn de dupe en krijgen te maken met een hogere bijtelling dan waar zij voor gekozen hebben. Dat kan anders pleit VZR.

Terwijl Nederland het voorbeeld van Europa is voor de stimulering van elektrisch rijden, wierp het demissionair kabinet met Prinsjesdag een vreemde drempel op. De stapsgewijze verhoging van de bijtelling voor volledig elektrisch rijden blijft gehandhaafd, maar de bijtelling cap wordt verlaagd. Vanaf 2022 krijg je alleen korting op je bijtelling tot een bedrag van € 35.000,- in plaats van € 40.000,. Deze maatregelen staan haaks op het klimaatakkoord en actuele klimaatdiscussie; stimulering van elektrisch rijden levert immers een grote bijdrage aan de CO2-reductie.

Wie nu een elektrische auto bestelt, kan kiezen uit een beperkte voorraad of rekening houden met een levertijd die soms oploopt tot 18 maanden. In slechts enkele gevallen kan je de auto van je keuze dit jaar ook daadwerkelijk gaan rijden mét de bijbehorende bijtellingskorting.

VZR pleit er voor om de datum van bestelling te laten gelden voor de bijtellingskorting. Je beslist immers op dát moment voor de auto met de op dát moment geldende bijtelling. Dan weet je waar je als berijder recht op hebt.

Jan van Delft, voorzitter VZR legt uit: “Op onze website worden er 160% meer bijtellingsberekeningen uitgevoerd. Iedereen wil weten waar hij aan toe is en dat is met de huidige situatie niet duidelijk. VZR pleit er dan ook voor om de besteldatum leidend te laten zijn voor de bijtelling.”