McLaren onthult de McLaren Artura

De geheel nieuwe McLaren Artura is het begin van zowel een nieuw hoofdstuk voor het baanbrekende luxe supercar-bedrijf als een nieuw tijdperk in supercartechnologie en -prestaties. McLaren's eerste in serie geproduceerde high-performance hybride supercar brengt meer dan een halve eeuw van race- en straatauto-ervaring en -expertise van het bedrijf samen in een supercar van de volgende generatie.

Een veeleisend programma om zoveel mogelijk gewicht te besparen aan chassis – met de Artura debuteert de nieuwe McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA) -, het compacte HPH-aandrijfsysteem en zelfs de bekabeling van de elektrische systemen (een reductie van 10% werd behaald), leidde tot een drooggewicht van slechts 1.395 kg*.

De hybride componenten tezamen wegen slechts 130 kg (inclusief een batterijpakket van 88 kg en een E-motor van 15,4 kg), wat resulteert in een DIN-gewicht van 1498 kg. Daarmee weegt de Artura net zoveel als vergelijkbare supercars zonder hybride-aandrijflijn. Het maakt de Artura een superlichtgewicht.

De E-motor wordt aangedreven door een batterijpakket bestaande uit vijf lithium-ionmodules, met een bruikbare energiecapaciteit van 7,4 kWh en een EV-bereik van 30 km*. De batterij wordt gekoeld met koelmiddel met behulp van koelrails. Het geheel - inclusief een stroomverdeler- is gemonteerd op een koolstofvezelvloer. Dit geheel is vervolgens op het achterste deel van de monocoque geschroefd, waardoor de stijfheid, de gewichtsverdeling en de crashbescherming worden geoptimaliseerd.