Nederlandse chartermaatschappij Hyer introduceert privé-jet-sharing-model

De in Eindhoven gevestigde onderneming Hyer® Aviation heeft een jet-sharing concept op de Nederlandse markt gelanceerd. Met het gedeelde vluchtmodel hebben meer mensen toegang tot de voordelen van privéluchtvaart voor toegankelijke tarieven. Alle vluchten worden CO2-neutraal uitgevoerd.

Passagiers kunnen voor een fractie van de kosten hun eigen vlucht initiëren en openstellen voor anderen, of stoelen kopen op vluchten die door anderen worden voorgesteld. Vanuit Amsterdam kan er gevlogen worden naar zon-bestemmingen als Ibiza, Nice, Cannes en Malaga, maar ook naar Londen. Vergelijkbaar met Uber-pool, maar dan in de lucht.

Met versoepelingen van de reisbeperkingen, komt de luchtvaart langzaam weer op gang. Door luchtvaartmaatschappijen en luchthavens zijn in de afgelopen maanden aanvullende veiligheidsmaatregelen aangekondigd om het risico op verspreiding van het virus te beheersen en te voorkomen. Deze maatregelen leiden tot langere wachttijden op luchthavens.

Directeur van International Air Transport Association (IATA), Willie Walsh, "De gemiddelde verwerkings- en wachttijden van passagiers is verdubbeld ten opzichte van wat ze waren vóór de crisis tijdens de piekuren - en bereikt inmiddels de drie uur.” Modellering van IATA suggereert dat zonder verbetering van de infrastructuur op de luchthavens, de tijd die op de luchthaven wordt doorgebracht vijf en een half uur per reis kan bedragen als de vraag naar reizen 75% is van de drukte pre-Covid. “Zonder een geautomatiseerde oplossing voor COVID-19-controles, is het wachten op een luchthaven chaos”, vertelt Walsh.

Om dit probleem op te lossen, lanceert Hyer zijn jet-sharing-model om tegemoet te komen aan de vraag van reizigers die de voordelen en veiligheid van privéluchtvaart willen ervaren, maar niet altijd de meerwaarde ervaren van het geheel charteren van een vliegtuig. 

“Vorig jaar konden sommige gestrande passagiers alleen terug naar huis vliegen door een vliegtuig te charteren en dat is in veel gevallen kostbaar. We zijn dus al snel begonnen met het aanbieden van ons gedeelde vluchtconcept voor repatriëringredenen. Dat werkte uitstekend”, legt Helder Reis uit, medeoprichter en directeur klantervaring “Als je de kosten van privé-vliegen deelt met zes of acht passagiers, wordt het privé-vliegen aantrekkelijker en kunnen we een bredere doelgroep bedienen. Onze gedeelde vluchtprijs begint al vanaf 995 euro per stoel".

Hyer combineert het voordeel van privé-vliegen, zoals het vermijden van drukke luchthaventerminals, lange immigratie- en veiligheidsrijen en volle vliegtuigcabines, met een lagere prijs, doordat de prijs van de vlucht wordt gedeeld met andere reizigers. Er zijn maximaal 7 passagiers op elke vlucht en passagiers hoeven slechts 15 minuten voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Op deze manier kan Hyer comfort en privacy garanderen. De vluchten vertrekken op meerdere data vanaf de Amsterdamse privéjetterminal, afhankelijk van de vraag. Vluchten die kunnen worden geboekt, volgen niet alleen het schema dat door Hyer is opgesteld, maar het is ook mogelijk om deel te nemen aan vluchten die worden geïnitieerd door andere passagiers die een vliegtuig willen delen, waardoor de totale kosten worden verlaagd. Klanten hoeven alleen de volledige ticketprijs te betalen zodra de vlucht is bevestigd. Alle reserveringen vinden online plaats, via een proces dat vergelijkbaar is met het boeken van een airline ticket.

"Vanuit Amsterdam bieden we vluchten aan van onze favoriete vliegtuigexploitanten. Allemaal met lederen stoelen, toegang tot het raam en gangpad, premium catering en een schema waarmee passagiers meer tijd op hun bestemming kunnen doorbrengen en niet op de luchthaven", legt Max van Doorne uit, medeoprichter en directeur Business Development. “We zijn ons ook bewust van de impact op het milieu veroorzaakt door de luchtvaartindustrie. We hebben vele mogelijkheden onderzocht om onze CO2 footprint zoveel mogelijk te reduceren. Elektrisch of hybride vliegen op deze schaal is nog niet haalbaar. Daarom hebben we besloten om 100% van de uitstoot van onze gedeelde vluchten te compenseren met CO2-credits, ter ondersteuning van projecten en klimaatinitiatieven in Europa en ontwikkelingslanden”.

De eerste vluchten vanuit Amsterdam zijn beschikbaar om te boeken en elke week worden nieuwe vluchten toegevoegd. Het bedrijf zal in juli ook met vluchten starten vanuit Rotterdam en Londen.