Occasion gaat richting recordprijs van 21.000 euro

Waar de occasionverkoop al sinds de zomerperiode geen record ten opzichte van het vorige jaar weet te vestigen, blijft de interesse in tweedehandsauto’s daarentegen wel doorgroeien. Zo blijkt uit cijfers van AutoScout24. In oktober verstuurde AutoScout24 34% meer kwalitatieve leads naar de autobedrijven ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.

Bovendien moeten kopers inmiddels al bijna 21.000 euro voor een occasion neertellen. Daarnaast zag het platform de afgelopen maand ook een opmerkelijke groei in de populariteit van elektrische en hybride auto’s. In vergelijking met een maand eerder is het aantal bekeken elektrische auto’s in oktober met maar liefst 23% gestegen.

Dat Nederland wereldwijd koploper is op het gebied van elektrisch rijden is voor velen geen nieuw gegeven. Het aantal beschikbare modellen en merken blijft toenemen en benzine- en dieselauto’s worden steeds vaker vervangen voor elektrische voertuigen. Deze groei ziet ook AutoScout24 terug in haar cijfers. De afgelopen maand won dit type voertuig fors aan populariteit, namelijk 23% voor elektrische auto’s en 16% voor hybride auto’s. Deze stijging sluit aan op de bevindingen van een recent internationaal onderzoek*, waaruit bleek dat 45% van de Nederlandse AutoScout24-gebruikers een elektrische of hybride auto overweegt.

Top 10 meest populaire EV’s in oktober 2021:

  1. Tesla Model S
  2. Audi e-tron
  3. Tesla Model 3
  4. Volkswagen e-Golf
  5. BMW i3
  6. Renault ZOE
  7. Nissan Leaf
  8. Porsche Taycan
  9. Tesla Model X
  10. Polestar 2

Occasion onbetaalbaar voor Jan Modaal
De gemiddelde prijs van een occasion op AutoScout24 steeg ook in oktober weer verder naar ongekende hoogten, namelijk 20.984 euro (tegenover 20.467 euro in september). Het bedrag van 21.000 euro is dichtbij en het lijkt slechts een kwestie van weken tot ook die grens wordt bereikt. Even ter vergelijking: vorig jaar oktober was deze gemiddelde prijs nog 18.402 euro – bijna een verschil van één keer het maandsalaris van Jan Modaal.

“Ondanks dat de verkoop van zowel gebruikte als nieuwe auto’s uitblijft, blijven tweedehandsauto’s razend populair. Dit blijkt ook weer uit het feit dat we afgelopen maand 34% meer kwalitatieve leads naar autobedrijven hebben verstuurd ten opzichte van oktober vorig jaar. Tegelijkertijd zien we dat de gemiddelde occasionprijs nog steeds blijft oplopen – het is een unieke situatie”, aldus Marketing Manager Bojan Brkić.