Stichting Diesel Emissions Justice dagvaardt Mercedes

De Nederlandse stichting Diesel Emissions Justice (DEJF) heeft deze week een dagvaarding uitgebracht tegen Daimler AG, producent van Mercedes-Benz voertuigen, haar Nederlandse importeurs en een aantal individuele Nederlandse dealers. De Stichting stelt deze partijen aansprakelijk voor de schade die haar achterban heeft geleden door het gebruik van illegale manipulatie instrumenten (defeat devices) om emissietesten te kunnen doorstaan, in de volksmond ook wel “Dieselgate” geheten. De dagvaarding is uitgebracht onder de nieuwe WAMCA-wetgeving (Wet Collectieve Afwikkeling Massaschade).

De Stichting verzoekt de Rechtbank Amsterdam om benoeming tot Exclusieve Belangenbehartiger om daarmee de procedure te leiden tegen Daimler AG et al. namens alle getroffen Nederlandse en Europese autobezitters zoals beschreven in de dagvaarding. De dagvaarding hier te raadplegen. 

De stichting Diesel Emissions Justice Foundation is een Nederlandse non-profit organisatie, wiens missie het is de belangen te vertegenwoordigen van consumenten die getroffen zijn door het dieselschandaal, en daarmee access to justice voor getroffen autobezitters te verschaffen. Deze nieuwe procedure is het tweede initiatief van de DEJF om op collectieve wijze compensatie voor benadeelde consumenten te verkrijgen. In maart 2020 startte de stichting al een procedure tegen Volkswagen.

Dieselgate is een overkoepelende term voor de systematische fraude die is gepleegd door meerdere autofabrikanten, wier gedrag uitgebreid door overheidsinstanties is onderzocht en waarover in de media uitvoerig is bericht. Tussen 2009 en eind 2019 installeerde Daimler “sjoemelsoftware” in miljoenen dieselvoertuigen die een typegoedkeuring hebben verkregen op basis van de Euro 5- dan wel de Euro 6- emissiestandaard. Hierdoor leken hun voertuigen te voldoen aan de gestelde (maximale) uitstootwaarden, terwijl ze in werkelijkheid (op de weg) veel meer stikstof uitstootten dan toegestaan.

De Duitse autoriteit (KBA), evenknie van de Nederlandse RDW, heeft vastgesteld dat deze manipulatieve software in een reeks Mercedes-modellen is geïnstalleerd en heeft Daimler AG meerdere terugroepacties opgelegd. Aanvullend onderzoek door DEJF onthult de werking van deze manipulatie instrumenten. “Ons onderzoek onthult een verbazingwekkend aantal illegale manipulatie-instrumenten, tenminste acht, die het functioneren van het controlesysteem van het voertuig met betrekking tot de uitstoot van stikstof beperken”, zegt Femke Hendriks, directeur van de stichting DEJF. “Deze instrumenten worden alleen geactiveerd buiten de testomgeving. Hiermee omzeilde Daimler de steeds strengere emissienormen, ten koste van haar klanten, de volksgezondheid en het milieu”, aldus Hendriks.

De schade en overlast die consumenten hebben te verduren, bestaat onder andere uit het risico dat de typegoedkeuring wordt ingetrokken waardoor de auto’s niet meer op de openbare weg mogen rijden, andere gebruiksbeperkingen zoals inrijverboden voor “oude” diesels in grote steden, waardedaling van de auto, hogere brandstof- en onderhoudskosten, en tenslotte de frustratie en kosten voor het frequenter moeten bijvullen van AdBlue, - elke 13.000 -14.000 kilometer -, in plaats van bij de 30.000 kilometer service intervallen die aanvankelijk werden beloofd.

De getroffen voertuigen zijn onder andere de volgende modellen: Mercedes-Benz A-Klasse, B-Klasse, C-Klasse, CITAN, CLS-Klasse, E-Klasse, G-Klasse, GLC, GLE, GLK, M-Klasse, S-Klasse, SLK, SPRINTER, V-Klasse en VITO. Daimler kondigde in haar jaarverslag over 2019 aan dat het waarschijnlijk is dat er meer terugroepacties zullen volgen.

Femke Hendriks: “Door deze dieselfraude heeft Daimler grote schade aangericht aan consumenten, het milieu en volksgezondheid. Wij vinden dat getroffen auto-eigenaren recht hebben op een eerlijke schadevergoeding voor de schade die hen is toegebracht. Duitse gerechtelijke instanties hebben reeds significante bedragen aan compensatie toegewezen voor dit opzettelijke en immorele gedrag van autofabrikanten. Net als Volkswagen houden we Daimler en andere autofabrikanten verantwoordelijk voor hun acties."