Stimuleren gebruik openbaar vervoer

Na de klimaattop in Glasgow willen veel bedrijven meer werk maken van de aanpak van klimaatverandering door de CO2-uitstoot van de organisatie terug te dringen. De mobiliteit van werknemers is verantwoordelijk voor een groot deel van die uitstoot. Er is bij werkgevers dan ook veel behoefte aan informatie over hoe de mobiliteit te verduurzamen.

Na eerdere mobiliteitswijzers over fietsen, vliegen en elektrisch rijden is er nu de ov-wijzer. Openbaar vervoer behoort tot een van de meest duurzame manieren van personenvervoer en is bovendien vaak een voordelige keuze voor organisaties. Bij veel organisaties bestaat daarom de ambitie om het gebruik van het ov onder de medewerkers te verhogen. Nu de coronacrisis op zijn einde loopt kan er weer actief gebruik worden gemaakt van reizen met het openbaar vervoer. Natuur & Milieu heeft de ov-wijzer ontwikkeld samen met werkgeversorganisatie Anders Reizen.

De ov-wijzer is een concreet stappenplan voor bedrijven die aan de slag willen met het stimuleren van ov-gebruik. De ervaringen van verschillende organisaties zijn omgezet in praktische tips voor de praktijk. Daarnaast is te lezen hoe je een ov-stimulerend mobiliteitsbeleid zo aantrekkelijk mogelijk kan opzetten én worden hardnekkige vooroordelen over het openbaar vervoer ontkracht.

Vooroordelen ontkracht
In de ov-wijzer worden zes hardnekkige vooroordelen ontkracht. Bijvoorbeeld het vooroordeel dat het ov duur is. In de praktijk blijkt dat werkgevers, voor medewerkers die zakelijk rijden met hun privéauto, gemiddeld zo’n 6.000 euro per jaar kwijt zijn aan reiskosten. Een leaseauto kost een werkgever jaarlijks gemiddeld bijna 18.000 euro, terwijl het ov gemiddeld 3.280 euro kost. Een ander vooroordeel is dat je met de trein vaak vertraging hebt. Kijkend naar de feiten zie je dat de trein in 2020 in 93,4 procent van de gevallen op tijd reed. Dat is een punctualiteit die met de auto nauwelijks te halen is. Mensen die met de auto naar hun werk gaan hebben gemiddeld 20 minuten vertraging per dag. Treinreizigers slechts 20 minuten per week. In de ov-wijzer worden nog vier andere vooroordelen over het ov rechtgezet, die bedrijven goed kunnen gebruiken in de communicatie met medewerkers.

Anders Reizen coalitie
Samen met de coalitie Anders Reizen bundelt Natuur & Milieu ervaringen en ‘best practices’ op het gebied van duurzaam zakelijk reizen. De coalitie bestaat uit zo’n 80 grote werkgevers. Zij delen de gemeenschappelijke ambitie om de CO2-uitstoot van zakelijke reizen te halveren in 2030 (ten opzichte van 2016). Om deze doelen te bereiken, zijn de meest effectieve maatregelen vertaald naar een koploperprogramma met ‘best practices’. In de gezamenlijke mobiliteitswijzers bundelen we tips en praktijkvoorbeelden om andere werkgevers op weg te helpen om hun CO2-uitstoot te verkleinen door duurzamer mobiliteitsbeleid