Verleng de 8% bijtelling naar 2021

Alle grote autoproducenten hebben hun fabrieken gesloten. Van BMW tot Ford, Tesla en Toyota; er rolt bijna nergens meer een auto van de band. Zojuist werd ook bekend dat de grote leveranciers als Bosch en Continental de productie gaan stil leggen.

In crisistijden als deze hebben we al vaker gezien dat de inventiviteit hoog is; vanochtend kwam het nieuws dat Tesla, Ford, GM, Jaguar Land Rover en Toyota bekijken of ze beademingsapparatuur kunnen maken voor de zorg.

Met het stil vallen van de autoproductie doemt een volgend probleem op; de levering van auto’s met de voor dit jaar geldende bijtelling. We weten inmiddels van voorgaande jaren dat, met name, de EV’s productie en aflevering een ware hausse kennen aan het einde van het jaar. Juist om nog te kunnen leveren tegen gunstige bijtellingspercentages.
Vereniging Zakelijke Rijders adviseert het kabinet dan ook om de ‘stimulering schoon rijden’ met een vol jaar te verlengen. Dus 8% bijtelling voor EV’s in 2020 én in 2021. En 12% voor 2022.

Voorzitter Jan van Delft ziet het als volgt: “Het stilvallen van de productie levert zeker voor de EV-producerende merken, maar ook voor de berijders, een probleem op. Om te zorgen dat alle reserveringen ook geleverd kunnen worden is tijd nodig. Een drempel van een verhoogde bijtelling past daar niet bij. Als het Songfestival een jaar kunnen verzetten, dan kunnen we dat met de bijtelling ook!”

VZR roept het kabinet dan ook nadrukkelijk op de huidige bijtelling voor volledig elektrische auto’s te verlengen naar 2021. Deze stimulans zal belangrijk zijn voor de autoproducenten én de zakelijke rijders.