Verschuiving van pand- naar voorraadfinanciering in automotivebranche

De automotivebranche is een dynamische sector. De trends gaan vliegensvlug. Waar jaren geleden het onroerend goed als belangrijkste onderpand diende voor de financiering van een autobedrijf, verschuift dat accent naar voorraadfinanciering. En dat is goed nieuws vindt fintech yesqar. De voorraad is volgens yesqar namelijk goed op waarde te schatten. Dankzij een asset based aanpak en de juiste data is een hogere voorraadfinanciering mogelijk.

Traditionele financierders financieren relatief laag op de voorraad. Er wordt gekeken naar de jaarcijfers en boekwaarde van de auto. Gemiddeld wordt er 50% gefinancierd. Bij asset based financiering is de financiering altijd gelinkt aan de waarde van een object, in dit geval de auto. Dit geeft veel zekerheid, waardoor vaak hogere financieringspercentages verstrekt worden. Bij het financieren van een voorraad in de automotivebranche is het belangrijk nauwkeurige informatie te hebben over de actuele waarde van de auto’s. Dankzij de data van partner QarQuest heeft yesqar dit inzicht.

Een hogere voorraadfinanciering heeft een gunstig effect op de cashflow van autobedrijven. Je kunt meer auto’s inkopen en daardoor ook meer verkopen. Aanvullend zorgt een hogere financiering ervoor dat je auto’s in een hoger segment kunt aanschaffen. Het rendement van je bedrijf zal stijgen. Yesqar financiert niet alleen meer, maar ook langer; een auto die langer dan 180 dagen staat heeft volgens het bedrijf nog steeds financieringswaarde.

De verschuiving van pand- naar voorraadfinanciering heeft te maken met een aantal factoren. Traditionele financierders richten zich vooral op financiering via een hypotheek op het pand. Autobedrijven hadden altijd grote showrooms en grote werkplaatsen. Dat is aan het veranderen. Mede door de coronacrisis is de customer journey voor het kopen van auto’s in een hoog tempo gedigitaliseerd. Consumenten kijken van tevoren al online welke auto ze willen hebben, waar ze deze kunnen kopen en wat de gemiddelde prijs is. Ze komen alleen nog naar de showroom om te kijken of de auto voldoet aan de verwachtingen en om deze aan te schaffen. Het showroombezoek is daardoor ten opzichte van een paar jaar geleden van 5 bezoekers naar 1,1 bezoekers per verkochte auto gedaald.

Grote showrooms zijn dus minder nodig, aangezien je de auto alleen maar hoeft te laten zien op het moment dat de geïnteresseerde klant binnenkomt. Een auto in een showroom kost gemiddeld rond de 30 euro per dag, inclusief personeelskosten, financiering en waardevermindering van de auto. Het is dus gunstig om minder auto’s fysiek in de showroom te hebben staan. Ook zorgt de consolidatie ervoor dat er minder showroomlocaties zijn. De grote dealers worden groter en de kleine verdwijnen. Pandfinanciering gaat hierdoor een kleinere rol spelen.