Weerbestendige voertuigcamera’s maken verkeer veiliger

Tijdens natte en koude maanden kunnen omstandigheden voor weggebruikers uiterst gevaarlijk zijn. Sneeuw, mist en zware regenval leiden allemaal tot opeenhoping van vuil op de lens van voertuigcamera’s. Dit beperkt het zicht en verhoogt het risico op ongelukken en aanrijdingen.

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 22% van de verkeersongevallen wordt veroorzaakt door slecht weer en bestuurders van commerciële voertuigen kunnen zich in een storm extra kwetsbaar voelen. In extreme omstandigheden moet iedereen het reisadvies volgen, maar deze bestuurdersgroep staat helaas onder constante druk om de goederen in hun wagens op tijd te bezorgen. Routinematige inspecties van commerciële voertuigen moeten vanzelfsprekend altijd grondig worden uitgevoerd, ongeacht het weer. Maar daarbij is het heel belangrijk dat vuil dat zich in bijzonder slecht weer op de cameralens kan ophopen wordt verwijderd, zodat camera’s een duidelijk beeld kunnen weergeven. Bestuurders en andere weggebruikers tegen slecht weer beschermen is namelijk een topprioriteit. In recente jaren hebben nieuwe ontwikkelingen in voertuigveiligheidstechnologie geholpen om dit probleem aan te pakken. Het betreft hier onder meer camera-/monitorsystemen die niet alleen dode hoeken elimineren, maar ook het zicht van de bestuurder in zelfs de moeilijkste omstandigheden verbeteren.

Huib Slijkhuis, een expert op het gebied van verkeersveiligheid bij Brigade Electronics BV, legt dit uit: “Slecht weer doet afbreuk aan de kwaliteit van het beeld dat de camera’s op de monitor in de cabine tonen. Hard rijdende grote voertuigen creëren een vortex die vuil naar de achterkant van het voertuig zuigt. Dit vuil kan de lens van camera’s aan de achterkant van het voertuig al gauw bedekken en dat maakt het voor de bestuurder moeilijk om te zien wat er zich achter het voertuig bevindt.”

Camera’s met sluiter, zoals die in de Elite- en Select-reeks van Brigade, bieden een oplossing voor dit probleem. De camera’s hebben een automatische sluiter die de camera beschermt wanneer hij niet wordt gebruikt. De sluiter gaat alleen open wanneer het voertuig in zijn achteruit wordt gezet, zodat de cameralens schoon blijft en de camera langer meegaat.